Saturday, December 31

2012 : The End?

Salam brothers dan sisters sekalian.

Petang tadi aku jalan-jalan dekat tepi kawasan padang berpasir kat Muqatom. padang berpasir, boleh kira padang pasir dah la. Bila kawasan banyak pasir time tu la angin suka bertiup. Oleh itu mata aku sakit akibat dimasuki pasir. Tapi takpelah sekali sekala berjalan. Sebenarnya aku ikut jaulah sekitar kaherah, bersama dengan member se-batch juga ustaz-ustaz yang semart kacak bergaya. Penat jugak lah lepas jaulah sehari suntuk. Sampai tersengguk-sengguk dalam van. Tapi banyak manfaatnye jadi syukurlah juga.

Hmm... aku ada kisah nak kongsi ni. Tak ada kaitan dengan jaulah siang tadi pun.

Suatu hari seorang sahabat aku yang non-muslim, non-egyptian bertanya kepadaku.

Friend : "Hey Ramz. Tell you what, I'm confused. Didn't we celebrate new year a few months back? But next week's supposed to be the end of 2011. Then why was there 2 new years celebration man? These guys... really... crazy Egyptians."

aku tersenyum dan ber-'facepalm' dengan penuh sopan.

....lalu aku menjawab,

Me : "Well, that's cuz we muslims got another calendar we use.. the Hijri/Lunar calendar. And most of those crazy egyptians are muslims. So, yeah. we celebrate 2 new years. One is 'Hijri' and next week's the 'Masihi'/Western calendar. That's something you'll get used to here eventually.

Friend : "Wow these guys are so greedy. Just kidding! hahaha." *hi-fives*
So.. which celebration's better?

Me: "Uhh, not sure? Yet I think the Hijri calendar has more meaning, and more accurate cuz it follows the monthly flow of the moon. But really, the only thing I liked about the Western new year celebration is the holidays. and we're not getting any here."

Friend : "Ohh. Is that so. No holidays? So, are we f***d, my friend?"

Me : "Yes, yes we are."

</endconversation>


Camtu lah kisahnya.

Hah, tak ada apa yang nak dceritakan lagi.
Eh, tunggu kejap.

aku rasa macam ada termakan lipas semalam.
..........
..........

terfikir, kenapa aku masih hidup lagi?

hmmm...
tak kisahlah.
apa-apa pun, just nak ucapkan..


Selamat tahun baru.

Hadapilah tahun baru dengan azam dan semangat yang baru dan lebih kental.

YEAHH!

[credit]


</endpost>

2 notes:

Nur Sakinah Nabilah, said...

Bha. Patut la mung tanya. Ada yg mencetus idea rupanya. Syoknyaaa ada kawan gitu~

Fawwaz -Ramz said...

hehey, benda yang tak tau kena lah bertanya, tak gitu?
*baru perasan ada komen. asif2 >.<

Post a Comment

Goes better with Firefox

Upgrade
eXTReMe Tracker
 
;